Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x
fot. Magdalena Ruta
Galeriafot. Magdalena Ruta
  • Czego można się spodziewać z połączenia sił twórczych Piotra Orzechowskiego i Kuby Więcka ze spuścizną Krzysztofa Komedy? Z pewnością wybuchowej mieszanki talentów, inspiracji i nieposkromionej inwencji improwizatorskiej. W programie „Komeda Exposed!” Orzechowski i Więcek biorą na warsztat utwory Komedy, robią to jednak w sobie właściwy sposób – sięgając do podszewki tej niepokornej twórczości. Znany ze swojego fortepianowego chuligaństwa i nieobawiający się mierzenia z gigantami Piotr Orzechowski w duecie ze wschodzącą gwiazdą polskiej sceny jazzowej, saksofonistą Kubą Więckiem, postanowili stworzyć opowieść o procesie twórczym Krzysztofa „Komedy” Trzcińskiego.

    Niełatwy charakter i niesprzyjające okoliczności życiowe, które towarzyszyły codziennym zmaganiom Komedy z materią muzyczną, nie pozostały bez znaczenia dla kształtu jego słynnych utworów. Więcek i Orzechowski przyglądają się więc tej twórczości jak na twórców przystało – krytycznie, ale i z wyrozumiałością – tak, by w ikonie polskiego jazzu dostrzec nie tylko to, co pomnikowe, lecz także to, co ludzkie. Konwencja koncertu będzie więc eksplorowaniem kolejnych wyimków z twórczości Komedy (examples), nad którymi następnie jazzmani będą się namyślać i które muzycznie przeobrażą, by ostatecznie mogły zostać poddane autorskiemu komentarzowi (commentary), czyli podsumowaniu improwizatorów, podejmujących wszakże te znane muzyczne tematy z całym ich kulturowym i historycznym bagażem interpretacji i skojarzeń.

    Nie bez znaczenia będzie tu z pewnością saksofonowa drapieżność Więcka, tak dobrze współgrająca z awangardowością Komedy, którego twórczość nie od razu trafiła w gusta publiczności. Z dialogu między saksofonem a fortepianem – dwoma najważniejszymi w życiu kompozytora instrumentami – dowiemy się, jakie jest muzyczne „drugie dno” tej twórczości oraz jak rozumieją i odczuwają ją współcześni przedstawiciele jazzowej awangardy.

  • Piotr Orzechowski – pianista, improwizator, kompozytor. Absolwent Berklee College of Music, okrzyknięty przez krytykę „najbardziej kreatywnym i bezkompromisowym artystą młodego polskiego jazzu”. Po głośnym zwycięstwie na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 występuje z koncertami na całym świecie. Jego twórczość jest syntezą gatunków klasycznych i improwizacji. Na swój warsztat bierze często dzieła wybitnych kompozytorów, jak Penderecki, Lutosławski czy Bach, przepisując ich muzykę we własnym, eksperymentalnym duchu. Jest liderem formacji High Definition Quartet, współpracował z takimi muzykami, jak Philip Glass, Steve Reich, Michał Urbaniak, Marcin Masecki, i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.


    Kuba Więcek – saksofonista i kompozytor. Mimo młodego wieku jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzyków jazzowych w kraju. Absolwent Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze. Obecnie mieszka w Warszawie, studiuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, regularnie koncertuje na całym świecie.